“Mara(cuSensorcutot)” by George Durbalau

Îl știu pe Paul ILEA de ceva vreme. Prietenia noastră s-a închegat în momentul în care Lands, discul de debut Sensor tocmai fusese recenzat în revista pe care o conduceam. De atunci am cunoscut nenumăratele fațete ale artistului, musicaly speaking. Pe Mara o știu de și mai multă vreme, din muzicile pe care le-am ascultat din cele mai fragede încercări de apropiere de muzica românească electro și nu numai. De numele ei se leagă avangarda muzicii bune și tinere, iar de numele lui Paul se leagă Sensor și toate întreprinderile lor artistice, fie că vorbim de muzică, percuție, teatru sau happeninguri culturale din cele mai inedite. Asocierea celor doi a creat un sound și un feeling cu totul nou pentru urechile mele analitice până la sânge în căutarea autenticului “Made in Romania”.

Timpul ca Mara să pornească în propria aventură discografică venise de ceva vreme, confirmări de-a lungul drumului fiind nenumărate și din partea artiștilor cu nume din show biz-ul autohton. Astfel, aliniindu-se muzicii inteligente a generației mele și în egală măsură unui trend occidental de a introduce jazz-ul unor sunete sintetizate și/sau acustice din noul val, artiștii au pornit questul de a-și contura stilul, aducând laolaltă elemente ale sensibilității din ce în ce mai complexe a omului urban. Cultura urbană cu care ne hrănim nevoia de exprimare, și-a găsit în Kult Studio mediul ideal de a se dezvolta și transforma în remediu pentru minte și inimă. Mixul pe care îl propune Mara este unul inedit, ce face trimiteri la un lounge jazz, la accente world cu un etno stilizat până la puritatea esenței. Vocea Marei exultă, exprimând în cea mai potrivită tonalitate mesajul pozitiv, new age on a feel good vibe, conturând un set de piese de o originalitate colorată nocturn și inspirată. De asemenea prezența artistei în show-urile live este întotdeauna una teatrală, atent studiată și cu expresivitatea uni actor care și-a scris propriul rol .

Piesele discului ce se prefigurează sunt down-tempo, cu un dialog inspirat și proaspăt între instrumentele nu puține la număr. Veți aprecia versatilitatea clarinetului și a percuției lui Sasha Negara (un artist despre care ar trebui să se scrie mai mult) – cealaltă jumătate a trupei Sensor, basul jucăuș dar atent și profesionist manevrat de către surprinzătorul Sebestyen Joo, ritmurile amalgamate ale bateriei lui Andrei Petrilă ce dau structura ritmică meandratelor piese. Melodicitatea stranie și pe alocuri dreamy, dată de clape și de producția muzicală aparține mâinii sigure și experimentate a lui Paul Ilea, mintea din spatele butoanelor, care a știut să scoată de la Mara exact seva personalității ei artistice și să o treacă în registrul sonor adecvat momentului și experienței artistei. Albumul care se prefigurează va uimi pe mulți, va câștiga majoritatea audienței care are urechi să asculte și va confirma opinia mea că, atât cuplul Ilea-Mara, cât și varianta live (MaracuSensorcutot) este certificarea unui nou concept de muzică serioasă, unitară și a unui nou val de artiști polivalenți în adevăratul sens al cuvântului. Dacă vreți ceva care să se poziționeze undeva între pop și jazz, între etno și lounge stați cu ochii pe performance-urile live ale Marei. Și pe producțiile Kult Studio pentru restul emanațiilor culturale ce vor izvorî din ce în ce mai numeroase.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s