Recenzie album Sensor “Best ,Unreleased”

Sensor

Best, Unreleased

Sunete

De George DURBĂLĂU

***** (5 stele)

In numărul trecut Sunete şi Sensor au sărbătorit împreună 10 ani de Sensor cu producerea si lansarea unui disc care era mai mult decât necesar pentru piaţa românească. „Best, Unreleased” este cea de-a treia apariţie discografică pe piaţa românească a trupei în discuţie (dacă nu luăm în calcul „Sensuous Moods vol.1” promovat de Jolidon in Europa şi „Club Mix”, un promo destinat exclusiv uzului DJ-ilor de club), după „Lands” şi „E-Volution”. Discul de faţă este o dovadă clară despre cum poate suna muzica în România, aşa cum de altfel exclamă oricine care aude Sensor pentru prima oară, întâmplător sau nu: „Ăştia sunt din România?”. Sunet occidental, divers şi lucrat. Albumul conţine 11 piese şi doua bonus-trackuri, printre care, premiata „Help Yourself” de pe E-Volution, „Fjord” şi „Sierra” (respect lui Mandela şi flautului său inspirat) de pe Lands ca şi prezenţe anterioare pe albume. Însă, cu siguranţă partea „Unreleased” este mai atractivă prin nou şi inedit. Mai întâi, o piesă rulată pe ProFM şi pe TV destul de mult la vremea ei, dar nelansată până acum – „5 minute” cu George Vintilă – avangardistă, de greutate, cu un sound greu combinat din butoaie, chitara rock, scratch si electronice plus un videoclip lucrat, cu mesaj, despre care merita să se vorbească mai des. La secţiunea „vocal”, discul prezintă un remix la „7th Flower” (E-Volutuion), „Zâmbetul pierdut” şi „One”, piese cu un feeling foarte british, atent produse, fără prea multre concesii soundului comercial, descriind universuri sonore încă neumblate şi beneficiind de o voce impecabilă, fără cusur. Laura Orian s-a integrat perfect conceptului Sensor şi pe acest album face dovada locului ei de netăgăduit în istoria celor 10 ani. Pe disc avem şi rock (deja piesa „One” fiind cumva din aria de acoperire a genului), „Inferno” injectând adrenalină în muschi şi plete, astfel Sensor exorcizând demonii genului istoric, pe un Rammstein modern, electrificat – o piesă ce cade ca o ghilotină grea peste tendinţa de etichetare – da, clujenii bagă şi rock dacă vor – probabil energiile trupei din tinereţe, IPSE, încă dă târcoale Sensorului! Pe partea acustică, cu accent pe zona de percuţie pe butoaie şi alte „instrumente” neconvenţionale, avem un session de studio, instant, nerepetat, nestudiat, crud, la temperatura repetiţiilor, care sună ceas, aţă de la un capăt la altul. Drept dovadă că artiştii adevăraţi se găsesc acolo unde intervine improvizaţia şi intuiţia pe scenă – am numit aici „Instant Performance vol.2”. După care facem cunoştinţă cu soundul Sensor în prezentul imediat, cu „Sensuous Moods” şi noul single Sensor – „La Dragoste Nu Se Poate” – electro-drum-acustic, farmec oriental-balcanic, original, piese care demonstrează că Sensor (Paul, Sasha) şi-a găsit un sound original, un gen care poate ieşi pe orice compilaţie din afară cu eticheta de electro-balkan. Fiţi cu ochii pe videoclipul „La Dragoste…” (https://kultkultklan.wordpress.com) lansat recent şi cu urechile pe radiouri sau pe discul numărului trecut de Sunete. Primul bonus se referă la un mix energetic („Lands – Remix by Sasha”), un Lands super-electrificat, rearanjat de Sasha, cu un vibe drum’n’bass, pe alocuri trancy ce demonstrează că Alexandru Negara, în postura de producător, este talentat şi integrat perfect soundului Sensor. Iar ultima piesă, „Run”, îl scoate în lumină pe Paul Ilea, cu un IDM a la Aphex Twin, însă cu vocals by Laura, un track alambicat, dens, care lărgeşte aria de acoperire Sensor dincolo de breakbeat sau genuri bine delimitate. În concluzie, un act de restituire a unei activităţi polivalente, „Best, Unreleased” reuşeşte să creeze o imagine completă a preocupărilor Sensor în decada ce tocmai a trecut.

One thought on “Recenzie album Sensor “Best ,Unreleased”